Onze visie op partnerships
De kwaliteit van het spoorwegnet is onze topprioriteit. Logisch: ze heeft een rechtstreekse impact op de veiligheid en stiptheid van de treinen. Daarom werken we enkel met de beste materialen en de meest deskundige leveranciers. Daarnaast werken we nauw samen met aannemers: zij staan in voor de uitvoering van onderhouds- en renovatiewerken aan de spoorweginfrastructuur. Ook buigen ze zich over de ontwikkeling van projecten voor de uitbreiding van het spoorwegnet.
Gedragscode en veiligheid
We gaan er prat op een verantwoord aankoopbeleid. Eentje dat integraal beantwoordt aan de behoeften en prioriteiten van ons bedrijf. De kwaliteit van het spoorwegnet is onze topprioriteit. Logisch: ze heeft een rechtstreekse impact op de veiligheid en stiptheid van de treinen. Daarom werken we enkel met de beste materialen en de meest deskundige leveranciers. Daarnaast werken we nauw samen met aannemers: zij staan in voor de uitvoering van onderhouds- en renovatiewerken aan de spoorweginfrastructuur. Ook buigen ze zich over de ontwikkeling van projecten voor de uitbreiding van het spoorwegnet.
E-learning
We stellen alle nodige veiligheidsinformatie over het spoordomein ter beschikking van het personeel die rond de sporen werkt. Meer weten? Bezoek dan snel de e-learning website over veiligheid.
Aankoop van schroot en tweedehandsvoertuigen
Het Recyclingbureau is verantwoordelijk om goederen die niet meer intern hergebruikt kunnen worden te verkopen aan gespecialiseerde bedrijven.
Leverancier worden?
Procedures
Leuk dat je met ons wil samenwerken!
Al geven we toe dat die klus niet op één dag geklaard is. Want als overheidsbedrijf zijn we verplicht een aantal procedures na te leven. Daarom geven we je graag 3 mogelijkheden mee om leverancier te worden.
- Het je een vraag of wil je graag leverancier worden? Registreer je dan via dit contactformulier.
- Registreer je voor een opdracht die je terugvond op een van deze websites:
- e-Notification: voor alle overheidsopdrachten die zijn bekendgemaakt op Belgisch en Europees niveau
- PB EU: publicatieblad van de Europese Unie voor alle opdrachten die zijn bekendgemaakt op Europees niveau
-
Infrabel gebruikt Ariba als platform voor de gunning van de opdrachten.
Alle leveranciers die betrokken worden in toekomstige aankoopprocessen dienen de registratie op het Ariba network te voltooien.
De kandidaten / leveranciers zullen een uitnodiging tot inschrijving op het Ariba Network krijgen.
Het doorlopen van ons registratieproces is verplicht.
-
Als leverancier van producten of strategische diensten kan je ook deelnemen aan een kwalificatieprocedure die volledig onafhankelijk van een aankoop gebeurt. Wanneer een aankoop van deze producten of diensten vervolgens plaatsvindt, worden enkel de gekwalificeerde firma’s geconsulteerd. Meer weten over de wetgeving van overheidsopdrachten ? We verwijzen je graag door naar de website van de federale overheid.
Kwalificatieprocedure
Wil je als bedrijf je kandidatuur indienen voor selectie in een kwalificatiesysteem? Stuur dan een e-mail naar kwalificaties@infrabel.be. Vermeld steeds voor welk kwalificatiesysteem je je kandidaat stelt.
Een medewerker van onze dienst 'Kwalificaties' bezorgt je vervolgens de administratieve en technische specificaties. Daarin vind je een beschrijving terug van de tests en processen van de kwalificatie. Na ontvangst van de administratieve en technische dossiers start een van de betrokken diensten de evaluatie op.
Opgelet: indien we in een bestek gebruik maken van de selectie door middel van het kwalificatiestysteem, dan ontvangen enkel gekwalificeerde bedrijven het bestek. Meer weten hierover? Raadpleeg hieronder het overzicht van bestaande kwalificatiesystemen.
- Overzicht kwalificatiestelsels
- Kwalificatie van leveranciers van leveringen (Y15)
- Kwalificatie van leveranciers van diensten
- Kwaliteitsborging van door Infrabel aangekochte goederen (QA)
- Uniforme barcode voor het beheer van Infrabel equipments (Bericht 12)
- Gevarenboek RID (App Store of Play Store)
Procurement (aankoop)
Als overheidsbedrijf moeten we de huidige wetgeving naleven. Daar ziet onze 'Procurement' dienst op toe. Zo stellen we onze opdrachten open voor iedereen én streven we een eerlijk en niet-discriminerend beleid na. Eentje dat ook concurrentie mogelijk maakt.
Onze dienst Procurement bekommert zich over de volgende taken:
- Overheidsopdrachten organiseren via een niet-discriminerende aanbestedingsprocedure
- ‘Win-win’-samenwerkingsverbanden oprichten tussen de interne klant (eindgebruiker) en de leverancier
- De interne klanten in contact brengen met leveranciers die kwalitatief hoogstaande producten afleveren binnen de vastgelegde termijn (just in time), zodat we onze werken volgens de planning en het meerjareninvesteringsplan kan uitvoeren
- Concurrerende prijzen nastreven
- De kwaliteit van de prestaties verbeteren
- De leveranciers aanmoedigen om binnen het bedrijf vernieuwing na te streven
- Een verantwoord aankoopbeleid voeren
Aankoopvoorwaarden voor aanneming van leveringen en diensten.
Download hier onze aankoopvoorwaarden.
Contactgegevens Purchasing
Sofie GORIS, Indirect Sourcing Manager | sofie.goris@infrabel.be
- Ina VAN DER DONCK
Category Manager Facility Management, Work safety & Office Supplies
(o.a. onderhoudsmateriaal, verf, schoonmaakproducten, bouwmaterialen, kledij)
ina.vanderdonck@infrabel.be
- Gilles ALAERTS
Category Manager Corporate Services
(o.a. communicatiediensten, publiciteit)
gilles.alaerts@infrabel.be
- Julien PAQUET
Category manager Strategic Consulting
(consultingopdrachten)
julien.paquet@infrabel.be
- Paul WARMOES
Category manager Transport & Fleet
(o.a. voertuigen, verhuur van wagons)
paul.warmoes@infrabel.be
Nicolas COPPIN, Direct Sourcing Manager a.i.
- Bart VERSCHRAEGEN
Category Manager Track
(spoormateriaal en mechanische uitrustingen; o.a. beton, hout, spoorstaven, ballast, wissels, stalen platen)
bart.verschraegen@infrabel.be
- Stéphane THIELTGEN
Category Manager Signalling
(uitrusting seininrichting: treindetectiemateriaal, lichtseinen, elektrisch materiaal)
stephane.thieltgen@infrabel.be
- Fabien LHOIR
Category Manager Electrical Material & Energy
(o.a. transformatoren, bedrading en kabels, materiaal onderstations, materiaal bovenleidingen)
fabien.lhoir@infrabel.be
Bart DE BREMME, IT Sourcing Manager | bart.debremme@infrabel.be
- David DRUEZ
Category Manager IT Hardware
david.druez@infrabel.be
- Pascal MESTDAGH
Category Manager IT Software
pascal.mestdagh@infrabel.be
Administratie
Facturatiegegevens
INFRABEL nv
10-31 I-FBA.113
Accounts Payable Department
Marcel Broodthaersplein 2
1060 Brussel
Ondernemingsnummer: 0869.763.267
Een vraag over uw factuur?
Accounts Payable Department
I-FBA.113
ap@infrabel.be
+32 (0)2/525.29.88
Vraag om keuring
Om een inspectie aan te vragen, gelieve het document "B678 Vraag om keuring" te gebruiken, in pdf of in xls formaat.
Technische specificaties
De technische specificaties zijn niet langer beschikbaar op het internet. Indien u een technische specificatie zoekt in het kader van een gepubliceerde overheidsopdracht, gelieve dan een e-mail te sturen naar het contactpunt vermeld in het bestek of naar de bevoegde technische dienst. Indien u een technische specificatie zoekt betreffende een product of dienst welke onder een kwalificatiestelsel valt, gelieve dan een e-mail te sturen naar kwalificaties@infrabel.be.
Aannemer worden ?
Procedures
Je kan je kandidatuur indienen of ons een offerte bezorgen wanneer we een nieuwe opdracht bekendmaken.
Die vind je telkens terug via op deze websites:
- e-Notification : voor alle overheidsopdrachten die zijn bekendgemaakt op Belgisch en Europees niveau.
- PB EU: publicatieblad van de Europese Unie voor alle opdrachten die zijn bekendgemaakt op Europees niveau.
-
Infrabel gebruikt Ariba als platform voor de gunning van de opdrachten.
-
Alle leveranciers die betrokken worden in toekomstige aankoopprocessen dienen de registratie op het Ariba network te voltooien.
-
De kandidaten / leveranciers zullen een uitnodiging tot inschrijving op het Ariba Network krijgen.
Het doorlopen van ons registratieproces is verplicht.
Let wel: de kans bestaat dat sommige opdrachten bepaalde kwalitatieve selectiecriteria vermelden. Daar moet je aan voldoen om in aanmerking te komen. Voor de overheidsopdrachten voor aanneming van werken is een erkenning als aannemer verplicht als de prijs van de werken een bepaald bedrag overschrijdt.
Meer weten over de erkenning als aannemer? We verwijzen je graag door naar de website van de FOD Economie: die beheert het erkenningssysteem van de aannemers.
Werken in aanneming
Contractuele voorschriften
- Aankoopvoorwaarden voor aanneming van leveringen en diensten
- ARAD06 Deel IV Titel I Hoofstuk I
- ARAD06 Deel IV Titel I Hoofstuk II
- ARE 310 Veiligheidsrollen eigen aan Infrabel : Bestuurder Conducteur TW en Operator TW (Het intern reglement van Infrabel maakt geen voorwerp uit van een publicatie en is voorbehouden voor het strikte gebruik ervan door Infrabel en zijn personeel. Dit reglement ARE 310 wordt echter bij wijze van uitzondering meegedeeld aan de aannemingsbedrijven van Infrabel ook wel contractanten genoemd, in overeenstemming met artikel 94/2 van de Spoorcodex, waarvan het personeel door Infrabel gecertificeerd is voor de uitoefening van veiligheidskritieke taken in het kader van de bevoegdheden van BC-TW of OTW. De communicatie van ARE 310 kan in geen geval als een precedent dienen en kan bijgevolg niet geclaimd worden om andere interne reglementeringen van Infrabel te verkrijgen.)
- ARPS Bundel 576 Deel III Titel IV Hoofdstuk I Rubriek 1
- Bundel 32 Versie 1.0
- Bundel 32 Versie 2.1
- Bundel 32 Versie 3
- Bundel 52
- Bundel 61 Versie 4.0
- Bundel 63 Versie 2.0
- Bundel 63 Versie 2.1
- Bundel 63 Versie 2.2
- Bundel evenementen
- CE Bundel 30 Hoofdstuk 30.2.3 Betonconstructies
- CE Bundel 33 Hoofdstuk 331 Basismaterialen
- CE Bundel 33 Hoofdstuk 332 Grondwerken en funderingen
- CE Bundel 33 Hoofdstuk 337 Voltooiingswerken en allerhande werken
- CE Bundel 33 Hoofdstuk 338 Werken in tunnels
- CE Bundel 33 Hoofdstuk 339 Herstelling en onderhoud (vervangen door CE Bundel 34-9)
- CE Bundel 34-4 Staalconstructies
- CE Bundel 34-6 Voorlopige bruggen
- CE Bundel 34-9 Herstelling en onderhoud van kunstwerken
- CE RTV-KW1 Bouwen en instandhouding van kunstwerken
- CE RTV-KW1 Bouwen en instandhouding van kunstwerken (old version)
- Principeplan 490.004 Veiligheidsmaatregelen bij werken in de nabijheid van bovenleidingsinstallaties onder spanning (vereenvoudigde tekst voor de bundel 63)
- WIT-1003-nl – Veiligheidsmaatregelen bij werken met niet-spoorgebonden voertuigen zonder voorziene indringing
- WIT-1004-nl – Veiligheidsmaatregelen bij werken met spoor-wegkranen zonder voorziene indringing
- WIT-1009A-nl – Veiligheidsmaatregel “Aankondigingssysteem” – Beveiligingssysteem met Kijkuit – Versie aannemer
- WIT-1010-nl - Veiligheidsmaatregel “Afbakening van de werfzone” - Versie aannemer
- WIT-1012-nl - Buitendienststelling van een spoor en/of buitenspanningstelling van de bovenleiding voor werken in aanneming
- WIT-1013-nl - Veiligheidsmaatregel “plaatsen van een fysieke of technische afscherming” – Versie aannemer
- WIT-1014-nl - Veiligheidsmaatregel ‘sperren van de bewegingen’ – Versie aannemer
- WIT 1016- nl - praktische gids bepalen veiligheidsmaatregel VA V1.0
- WIT 1020-nl Overlegmomenten op de werf en pre-job briefing
- WIT 1029-nl praktische handleiding voor het verkrijgen van het certificaat Basisveiligheid Spoorwegwerken
- Risicoanalysematrix indringing type I
- Risicoanalysematrix indringing type II
Opgeleid personeel
- E-learning "Veilig werken bij Infrabel"
- Lijsten Deel III BVT
- Veiligheidsboekje - Je welzijn op het werk , van A tot Z
- Eenheid 61 Risico's teweeggebracht door spoorvoertuigen in beweging
- Eenheid 62 Bediende aan het werk/ lid van de ploeg aan het werk in de verschillende
- VP_VA_Eenheid nr. 02: Film
Leider van het werk
- VP_VA_Eenheid nr. 07: Formulier I 427
- VP_VA_Eenheid nr. 09: Formulier I 504
- Eenheid 65 leider van het werk_beveiligingssysteem met kijkuit
- Eenheid 66 leider van het werk_beveiligingssysteem met aankondiger
- Eenheid 67 leider van het werk_beveiligingssysteem door afbakening van de werfzone
- Opleidingsmodule RTV 403.020
OTW
- OTW WIT VA nr 2 - Aanvullende attesten bij het certificaat OTW
- Aanvraagformulier certificaat OTW VA
- Aanvullend attest van kennis van de zone van het werk VA
- Aanvullend attest van kennis van de zone van het werk VA - invulformulier
- Aanvullend attest van materieelkennis VA
- Aanvullend attest van materieelkennis VA - invulformulier
- Lijst centra medische geschiktheid OTW
- Lijst centra psychologische geschikheid OTW
- Lijst opleidingsinstellingen OTW
- Lijst van de contactpersonen OTW
- OTW WIT VA n°1 - Certificaat
- OTW_ E08_ Op het spoor plaatsen, uit het spoor lichten en ritten van een NDV_Deel 1_Basisbegrippen
- OTW_E08_Op het spoor plaatsen, uit het spoor lichten en ritten van een NDV_Deel 2_Procedures
- Verduidelijkingen bij de driejarige cyclus van Permanente Opleiding
- Aanvraagformulier certificaat OTW – Invulbaar
- (NEW) Nieuwe aanpak "Opleidingen Operator TW"
Kijk-uit
Aankondiger
Grenswachter
Erkenning van aannemers voor landmeetkundige opmetingen
- Erkenning aannemers voor opmetingen
- Aanvraagformulier landmeetkundige opmetingen
- Aanvraagformulier absolute basis
Nutsinstallaties derden
Er liggen heel wat nutsinstallaties derden op het domein of onder de sporen van Infrabel: waterleidingen, gasleidingen, elektriciteitskabels, telecommunicatiekabels enz. Wenst u een nieuwe installatie aan te leggen of onderhoudswerkzaamheden uit te voeren aan bestaande installaties? Dan vindt u hieronder onze contactgegevens en de nodige informatie aangaande uw aanvraag.
Om gas, elektriciteit, water en telecommunicatie tot bij de mensen thuis, de bedrijven of publieke ruimtes te voeren, liggen er heel wat nutsleidingen op het domein of onder de sporen van Infrabel. Het aanleggen van nieuwe leidingen of het uitvoeren van werkzaamheden aan deze leidingen kan een impact hebben op de stabiliteit en de veiligheid van de spoorinfrastructuur en het treinverkeer. Daarom dient u steeds een vergunning aan te vragen bij Infrabel. U kunt de volledig reglementering omtrent deze vergunningsaanvraag vinden in bundel 35.1 - Beheer van nutsinstallaties op het domein en onder de sporen van Infrabel Versie 1.1.
Om deze vergunningsaanvragen zo efficiënt mogelijk te behandelen, werken wij zowel lokaal als centraal:
Lokaal
Beheer van vergunningsaanvragen voor nutsleidingen van derden (o.a. technisch advies geven bij en opstellen van technische specificaties omtrent individuele vergunningsaanvragen, opvolging van het dossier, enz.)
Centraal
Overkoepelend bureau (o.a controle en goedkeuring van de vergunningsaanvragen; opmaak van reglementering, procedures, IT-tools, enz.; networking met belangengroepen, tussenkomst bij juridische en financiële probleemdossiers, enz.)
Contactgegevens
Contact Wallonie & Bruxelles (FR) : Xavier Renaux
Contact Vlaanderen & Brussel (NL) : Pascal Duyshaver
10-04 I-AM.346
Rue De France 85
1060 Bruxelles
51332.Infrabel.Utilities@infrabel.be
FR: +32 (0)2 525 41 34
NL: +32 (0)2 525 42 90
Documenten
Hieronder kunt u nuttige documenten en formulieren omtrent vergunningsaanvragen en reglementering downloaden.
Reglementering
Vergunningsaanvraag
Contact
Bijlagen
Historische documenten (bijlagen aan vergunningen afgeleverd vóór 1 januari 2019)
- bundel 35.1 - Beheer van nutsinstallaties op het domein en onder de sporen van Infrabel Versie 1.0
- Aanleggen van inrichtingen op het Infrabel-domein – Nota 2444C – Algemene voorwaarden
- Aanleggen van inrichtingen op het Infrabel-domein – Voorwaarden 03.02.1987
- Toelating om installaties op te stellen of te onderhouden, die op het domein of onder de sporen van Infrabel lopen – Algemene voorwaarden 1997
- Veiligheidsvoorwaarden bij de uitvoering van werken door privé-aannemers in de nabijheid van een spoor in dienst
Administratie
Facturatiegegevens
INFRABEL nv
10-31 I-FBA.113
Accounts Payable Department
Marcel Broodthaersplein 2
1060 Brussel
Ondernemingsnummer: 0869.763.267
Een vraag over uw factuur?
Accounts Payable Department
I-FBA.113
ap@infrabel.be
+32 (0)2/525.29.88
Vraag om keuring
Om een inspectie aan te vragen, gelieve het document "B678 Vraag om keuring" te gebruiken, in pdf of in xls formaat.
Technische specificaties
De technische specificaties zijn niet langer beschikbaar op het internet. Indien u een technische specificatie zoekt in het kader van een gepubliceerde overheidsopdracht, gelieve dan een e-mail te sturen naar het contactpunt vermeld in het bestek of naar de bevoegde technische dienst. Indien u een technische specificatie zoekt betreffende een product of dienst welke onder een kwalificatiestelsel valt, gelieve dan een e-mail te sturen naar kwalificaties@infrabel.be.
OTW
- OTW WIT VA nr 2 - Aanvullende attesten bij het certificaat OTW
- Aanvraagformulier certificaat OTW VA
- Aanvullend attest van kennis van de zone van het werk VA
- Aanvullend attest van kennis van de zone van het werk VA - invulformulier
- Aanvullend attest van materieelkennis VA
- Aanvullend attest van materieelkennis VA - invulformulier
- Lijst centra medische geschiktheid OTW
- Lijst centra psychologische geschikheid OTW
- Lijst opleidingsinstellingen OTW
- Lijst van de contactpersonen OTW
- OTW WIT VA n°1 - Certificaat
- OTW_ E08_ Op het spoor plaatsen, uit het spoor lichten en ritten van een NDV_Deel 1_Basisbegrippen
- OTW_E08_Op het spoor plaatsen, uit het spoor lichten en ritten van een NDV_Deel 2_Procedures
- Verduidelijkingen bij de driejarige cyclus van Permanente Opleiding
- Aanvraagformulier certificaat OTW – Invulbaar
- (NEW) Nieuwe aanpak "Opleidingen Operator TW"
OPFRISSING BELANGRIJKE PUNTEN VOOR OPERATOR TRAVAUX WERKEN (OTW)
Via deze weg zouden wij graag een kleine opfrissing geven van enkele belangrijke punten in verband met de Operatoren Travaux Werken. Op deze manier hopen we de certificatie vlotter te kunnen laten verlopen en jullie beter van dienst te zijn. Eerst zullen we enkele principes herhalen in verband met de opvolging van de Verplichte Permanente Opleiding van het jaar 2021. Vervolgens zullen we het hebben over de inschrijving voor de opleidingen en hoe belangrijk de timing van de medische en psychologische onderzoeken hierbij is. In een laatste punt zullen we ten slotte nog even de te respecteren deadlines toelichten voor het indienen van de OTW-dossiers via de functionele mailbox.
- Opvolging Verplichte Permanente Opleiding (VPO) 2021
- Deelname aan de Verplichte Permanente Opleiding (VPO) van 2021is nog mogelijk tot en met 31 maart 2022. Het is belangrijk tijdig in te schrijven zodat het opleidingscentrum van NMBS de opleidingen nog kan inplannen, rekening houdend met de beschikbaarheden van hun opleidingspersoneel en de lokalen.
- Indien de VPO van 2020 en/of 2021 niet tijdig werd gevolgd, zal de Operator Travaux Werken helaas opnieuw moeten inschrijven voor een Verplichte Fundamentele Opleiding (VFO).
- Verder vragen wij ook om de geplande opleidingsdata die overeengekomen werden met het NMBS-Opleidingscentrum, zo goed mogelijk na te leven. Er zullen mogelijk kosten aangerekend worden voor het laattijdig annuleren van een opleiding of het niet-aanwezig zijn op een opleiding zonder vooraf te annuleren.
- Opleidingskalender
- Timing medische en psychologische onderzoeken ten opzichte van de opleiding (VFO + VPO)
Wij raden aan om eerst afspraak te maken voor de medische en/of psychologische onderzoeken (afhankelijk van het feit of het een VFO dan wel een VPO is) van de Operatoren Travaux Werken en pas daarna in te schrijven voor de deelname aan de opleiding (VFO + VPO). De opleidingen zijn vrij kostelijk en op deze manier wordt vermeden dat het Getuigschrift van Specifieke Vakbekwaamheid (GSV), dat afgeleverd wordt door het NMBS-Opleidingscentrum, dreigt te vervallen indien de kandidaat laattijdig geschikt wordt verklaard (méér dan 6 maanden na het behalen van het GSV) of zelfs ongeschikt wordt verklaard ten gevolge van de medische en/of psychologische onderzoeken. Omgekeerd blijven de medische en psychologische attesten 1 jaar geldig na aflevering. - Te respecteren deadlines voor het indienen van een dossier OTW bij hercertificatie Om te bepalen wanneer een PDF-dossier moet worden ingediend via de functionele mailbox (OTW@infrabel.be) , wordt de vervaldatum van het te vernieuwen aanvullende attest OTW beschouwd als referentiedatum waarbij de vervaldatum als volgt uitgedrukt wordt : DD/MM/JJJJ. Om de continuïteit van de uitoefening van de bevoegdheid van Operator TW te waarborgen en voortijdige aanvragen tot vernieuwing te voorkomen, moet in regel het PDF-dossier worden ingediend :
- ten vroegste : DD/MM - 3 maanden/JJJJ
- ten laatste : DD/MM - 1 maand/JJJJ Voorbeeld: vervaldatum aanvullend attest OTW : 15/10/2021
Termijn voor het indienen van het PDF-dossier : - ten vroegste : 15/07/2021
- ten laatste : 15/09/2021
Gelieve, van zodra alle documenten voor de samenstelling van het dossier aanwezig zijn, deze zo snel mogelijk te versturen naar de functionele mailbox OTW@infrabel.be, rekening houdend met de hierboven vermelde deadlines. Wij merken steeds vaker dat dossiers laattijdig verstuurd worden niettegenstaande de nodige documenten al geruime tijd op voorhand aanwezig waren en ondertekend werden vóór de vervaldatum van het aanvullend attest.
BC TW
De reglementering ARE 310 is hier van toepassing en kan geconsulteerd worden onder “Werken in aanneming”.
Taalevaluatie OTW: voorbereiding
Sensibiliseringsvideo's
Op zoek naar een specifiek(e) persoon of departement?
Al onze nuttige contacten verzamelden we op één pagina. Zo kom je de juiste persoon of instantie snel op het spoor.
Heb je een vraag over Ariba ?
Heb je ergens nog een vraag over?
Misschien staat ze wel tussen de veelgestelde vragen.