Overslaan en naar de inhoud gaan

Projecten &
realisaties

ETCS

Wat is ETCS ?

Het European Train Control System (ETCS) is een Europees, automatisch veiligheidssysteem dat de kans dat een trein door een rood sein rijdt, enorm verkleint. Ook overdreven snelheid, de oorzaak van veel treinongevallen, wordt zo goed als onmogelijk. Wist je al dat zowel de trein als de infrastructuur uitgerust moeten zijn met ETCS? Zo kunnen treinen in België én in de rest van Europa veilig op ons spoornet rijden.

ETCS 1 Limited Supervision: De trein ontvangt de sein- en snelheidsinformatie via bakens in de sporen. De informatie wordt niet weergegeven in de trein . De bestuurder moet de seinen langs de sporen naleven.

ETCS 1 Full Supervision: De trein ontvangt de sein- en snelheidsinformatie via bakens in de sporen. De treinbestuurder krijgt alle informatie binnen op het display in de stuurpost.

ETCS 2 Full Supervision: De informatie over de seinen en de maximale toegelaten snelheid komt niet langer van bakens op het traject, maar van GSM-R-masten langs het spoor. De treinbestuurder kan vertrouwen op de informatie die hij continu binnenkrijgt in zijn stuurpost.

ETCS 1 +2 Full Supervision: - De treinbestuurder krijgt de sein- en snelheidsinformatie binnen in zijn stuurpost. De informatie is afkomstig van GSM-R-masten of van bakens. Dit systeem is geplaatst op de hogesnelheidslijnen 3 (naar Duitsland) en 4 (naar Nederland).

Wat is het Masterplan ETCS?

Bij Infrabel hebben we een Masterplan ETCS. Dat is een concreet plan om stap voor stap ETCS uit te rollen op het volledige spoornet. Onze ambitie? Tegen eind 2025 alleen nog maar met ETCS in België rijden! Voor ons is dit dus de deadline om de volledige infrastructuur uit te rusten met ETCS. ETCS kent verschillende niveaus. In het Masterplan staat welk type ETCS elke spoorlijn krijgt. We kozen voor het Belgische net een combinatie van ETCS niveau 1 Full Supervision, ETCS niveau 1 Limited Supervision en ETCS niveau 2 Full Supervision.

  • ETCS niveau 1 Full Supervision:
    • Plaatsing op Corridor C (goederen-as van de Antwerpse haven via Leuven en Namen tot Athus);
    • Plaatsing op de lijn 10 en de lijn 36C/2;
    • Uitrol op de sectie Ans-Angleur van de lijn 36/37;  
  • ETCS niveau 2 Full Supervision:
    • Ontwikkeling van een generiek design dat onder meer de pilootlijn Deinze-Waregem omvat.
    • Plaatsing op de lijn 12 sectie Kapellen-Essen
    • Plaatsing op de lijn 162 sectie Libramont-Autelbas
    • Plaatsing op de lijn 59 sectie Beveren-Berchem
    • Plaatsing op de lijn 16 sectie Lier-Aarschot
    • Plaatsing op de lijn 50A sectie Brugge–Gent Sint-Pieters

Steun van de Europese Unie

Onder meer dankzij de steun van de Europese Unie kunnen we ETCS plaatsen op het volledige Belgische spoornetwerk. We kregen al subsidies voor:

Medegefinancieerd door Europese unie.
Medegefinancieerd door Europese unie.

De inhoud van deze publicatie is uitsluitend de verantwoordelijkheid van Infrabel en weerspiegelt niet noodzakelijkerwijs de mening van de Europese Unie.

Uitrol ETCS

Situatie op 31 december 2023
ETCS1 FS: 2.198 km in dienst van de 2.783 km voorzien in het Masterplan, dus 79% al uitgerust
ETCS2 FS: 744 km in dienst van de 2.361 km voorzien in het Masterplan, dus 32% al uitgerust
ETCS1 LS: 889 km in dienst van de 1.113 km voorzien in het Masterplan, dus 80% al uitgerust
ETCS1+2 FS: 142 km in dienst van de 142 km voorzien in het Masterplan, dus 100% al uitgerust
Totaal: 3.973 km in dienst van de 6.399 km voorzien in het Masterplan, dus 62% al uitgerust