Overslaan en naar de inhoud gaan
Warning Box.

Overwegen: een Warning Box om onoplettende voetgangers en fietsers af te schrikken

De Warning Box is een uitvinding van een van onze collega’s. Het principe is eenvoudig maar kan levens redden: het systeem detecteert het oversteken van een gesloten overweg. Als iemand uit onoplettendheid een gesloten overweg opgaat, treedt er een waarschuwingsalarm in werking. We testen dit nieuwe apparaat uit op zes overwegen.

45 ongevallen te veel

Vorig jaar alleen al registreerden we 45 ongevallen op Belgische overwegen, waarvan 7 met dodelijke afloop. In meer dan de helft van de gevallen stak de betrokkene doelbewust de overweg over terwijl de signalisatie dit verbood. In 30% van de gevallen ging het om onoplettende weggebruikers.

Het zijn vooral automobilisten die de wegcode niet naleven. Maar ook voetgangers en fietsers, goed voor 46% van de onoplettende weggebruikers. Het is voor hen dat deze Warning Box is ontworpen.

Warning Box.

Bewust zijn van het gevaar

Voetgangers en fietsers die een gesloten overweg oversteken, menen vaak (ten onrechte) dat ze geen gevaar lopen. De Warning Box pakt dit probleem aan. Het gaat om een slim alarmsysteem dat enkel werkt als de slagbomen gesloten zijn. Het systeem detecteert het oversteken van een gesloten overweg en doet een alarm in werking treden om de betrokkene te waarschuwen dat er gevaar dreigt. Het is dus een veiligheidsondersteunend middel dat een onmiddellijk afschrikeffect moet hebben en op lange termijn (hopelijk!) leidt tot een gedragsverandering.

Warning Box.

Creatieve teams

Een van onze technici, een gepassioneerd uitvinder in zijn vrije tijd, bedacht dit unieke apparaat. Hij ontwierp het eerste prototype thuis, presenteerde het ons nadien en ontwikkelde dit slimme idee met de technische hulp van een andere collega.

Christophe Lutz.

Testfase: hier gaan we!

Op 22 september ging de testfase officieel van start. Dat gebeurde in Ottignies, aan de overweg in de Avenue Albert 1er.  We stelden de eerste Warning Box voor aan de pers, in aanwezigheid van de minister van Mobiliteit François Bellot en onze CEO Benoît Gilson.

In oktober volgen nog twee andere pilootinstallaties in Namen en Jambes. Als, zoals blijkt uit eerste uitgevoerde analyses, de Warning Box een sterk ontradend effect heeft, zijn we van plan om dit unieke systeem in heel België uit te rollen. 

Minister Bellot en CEO Benoît Gilson.

Enkele voordelen van de Warning Box

  • Geen hinder voor het treinverkeer
  • Vergt geen aanpassing van de bestaande installatie op de overweg (een standalone en onafhankelijk systeem)
  • Gemakkelijk demonteerbaar en verwisselbaar met een andere overweg
  • Beperkte geluidshinder voor de omwonenden (het alarm gaat drie seconden af bij een intrusie)
  • Een goedkoop en eenvoudig te implementeren systeem

Een prototype om levens te redden!